tag:blogger.com,1999:blog-21989053.post4192350890135912855..comments2023-11-05T13:00:19.947+01:00Comments on Teologisk verkstad: Göran Hägglund & Thomas Jefferson: connecting the dotsjoelhhttp://www.blogger.com/profile/15947139839746778080noreply@blogger.comBlogger19125tag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-69744065716174502662009-10-12T19:50:21.693+02:002009-10-12T19:50:21.693+02:00jag tror Hägglund i detta tal, som jag för övrigt ...jag tror Hägglund i detta tal, som jag för övrigt tyckte var väldigt bra, tar avstånd från romantiserandet (och nostalgi och lite annat):<br /><br />http://ow.ly/tVwnomorphiahttps://www.blogger.com/profile/03276532047183616146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-62346106276032804702009-09-27T18:01:56.793+02:002009-09-27T18:01:56.793+02:00omorphia: vackert och tänkvärt tänkespråk! tack fö...omorphia: vackert och tänkvärt tänkespråk! tack för det. vi måste tro att evangeliet kan inkarneras i olika livsföringar och -hållningar, annars hamnar vi genast i sekterism.joelhhttps://www.blogger.com/profile/15947139839746778080noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-44396130663435352012009-09-27T15:30:10.459+02:002009-09-27T15:30:10.459+02:00(för övrigt var min korta kommentar om att "p...(för övrigt var min korta kommentar om att "plöja sin åker" inte menat som "det är bra att tjäna pengar"; utan jag anspelade på utläggningen av Luther [var det väl?) ang. livets utformning; d.v.s. det är lika fromt att bonden plöjer sin åker, som att munken fastar, späker sig själv och läser psaltaren. Det var mer existentiellt menat, snarare än ekonomiskt :) )omorphiahttps://www.blogger.com/profile/03276532047183616146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-46912269530920049232009-09-27T15:26:01.947+02:002009-09-27T15:26:01.947+02:00helapingsten:
jag vill poängtera att jag på intet...helapingsten:<br /><br />jag vill poängtera att jag på intet sätt går emot er asketiska livsföring. Inte alls! Jag beundrar exempelvis de bland laestadianerna som fortfarande lever enligt de gamla recepten, s.a.s. Och fornkyrkan talade ju mkt om detta också. Men jag menar bara att man samtidigt måste, av olika anledningar, vara försiktig. Det är lätt hänt att goda tendenser förvandlas till svärmeri, entusiasm och "eustathianism". Det finns också faran att kristendomen reduceras till Storinkvisitorns religion, i alla dess möjliga metamorfoser; bröd, jämlikhet etc etc. (Även lagiskhet kan ligga nära)<br /><br />Därför kan det vara gott, som jag nämnde ovan, att balansera detta med läsning av Gregorios den Store samt KLemens av Alexandria. Jag minns inte vad deras böcker i ämnet heter, men de ägnas just åt frågan om hur kristna som lever ett "svenssonliv" ska leva, och om det ens är möjligt (att Klemens svarar ja, kan många tycka är märkligt).<br /><br />Gregorios hade en väldigt balanserad syn på saken: jag minns att han tar upp frågan om ifall kvinnor kan ta emot eukaristin när de menstruerar. Han svarar ngt i stil med: Om en kvinna gör det, så kan man inte säga att hon har gjort fel, och om en kvinna inte gör det, kan man prisa henne för hennes fromhet.<br /><br />En av ökenfäderna (!) behandlar även denna fråga (och mycket annat) i följande historia:<br /><br />A brother asked an Elder:<br /><br />What is an good act, [tell me] so that I will do it and live through it?<br /><br />And the Elder said:<br /><br />God knows what is good.<br /><br />But I have heard that one of the fathers once asked abba Nistheros the Great, friend of abba Anthony, and said to him:<br /><br />”What is a good deed, [tell me] so that I will do it?”<br /><br />And he said to him:<br /><br />”Are not all deeds equal? Scripture says that:<br /><br /> * Abraham was hospitable and God was with him,<br /> * Elijah loved silence and God was with him,<br /> * and David was humble and God was with him.<br /><br />Thus, whatever you see your soul desiring in accord with God, do this and keep your heart”omorphiahttps://www.blogger.com/profile/03276532047183616146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-60162787925069297222009-09-27T10:17:46.854+02:002009-09-27T10:17:46.854+02:00Ja det är inget fel att tjäna pengar, men man ska ...Ja det är inget fel att tjäna pengar, men man ska inte behålla överflöd för sig själv utan ge det som blir utöver det nödvändiga man behöver till de fattiga.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-85403142198621114162009-09-26T19:33:23.612+02:002009-09-26T19:33:23.612+02:00och att inte skilja agnen från vetet.och att inte skilja agnen från vetet.Linusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-60985663941761718612009-09-26T11:41:24.063+02:002009-09-26T11:41:24.063+02:00Det är också en dygd att plöja sin åker.Det är också en dygd att plöja sin åker.omorphiahttps://www.blogger.com/profile/03276532047183616146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-22912621954272210542009-09-26T10:13:07.549+02:002009-09-26T10:13:07.549+02:00Det är sant, Joel! Det är dygd att ägna alla sina ...Det är sant, Joel! Det är dygd att ägna alla sina ekonomiska resurser och all sin tid och all sin kraft på att tjäna Gud, med mission och fattigdomsbekämpning. Det är dygd att ägna kvällarna åt Bibelläsning istället för att läsa deckare och be istället för att kolla på idol. Det är dygd att umgås med människor och arbeta socialt och lära känna utstötta som annars inte har några vänner. Det är dygd att frodas i kärleken till människor. Och av erfarenhet kan jag säga att detta liv ger större frid och glädje.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-10621591975327445502009-09-25T22:45:43.671+02:002009-09-25T22:45:43.671+02:00magnus: well put! det är verkligen något att sträv...magnus: well put! det är verkligen något att sträva efter, istället för det utslätade "jag är bara vanlig"-perspektivet. (Det liknar fö lite kristna som säger "Jag har bara en enkel barnatro" - alla livssyner, också "enkla" är tolkningar!)<br /><br />micael: jag tror att du poänger i sak, men jag tror att inte att rätt väg är att säga "det är synd att.." [äga TV, sminka sig, etc.] utan att man kommer längre på att vara ett positivt exempel på en motsats (dvs leva ett liv som inspirerar människor till sådana livsval)joelhhttps://www.blogger.com/profile/15947139839746778080noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-89761955104849917402009-09-25T19:21:27.535+02:002009-09-25T19:21:27.535+02:00Det vi kritiserar med svenssonliv är inte äktenska...Det vi kritiserar med svenssonliv är inte äktenskapsformen eller nåt sådant utan att man är medelklass, vilket i globalt perspektiv är överklass. Som kristen ska man inte ha TV, lyx, underhållning, smink och slipsar, onödiga saker som man inte behöver. Vi ska nöja oss med mat och kläder (1 Tim 6:8), men medelsvensson-livet tar för sig av mycket mer än så. Har skrivit en herrans massa om detta här: http://helapingsten.wordpress.com/kan-en-kristen-vara-rik/ och här: http://www.grenholm.net/micael_gem.html<br /><br />Läs helst det innan ni invänder, tar upp massa motargument där.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-29083023861701419292009-09-25T14:18:42.648+02:002009-09-25T14:18:42.648+02:00Som så ofta ger du en pusselbit till här på din bl...Som så ofta ger du en pusselbit till här på din blogg. <br />Jag tycker själv att Hägglunds retorik är obehaglig och den får mig att undra hur medveten han är om vilka strängar han spelar på. Det är lite mycket "bunt ihop och slå ihjäl" över det.<br />Jag tycker också att han med den placerar hela frågan fel. Visst har vi ett samhälle där grupperingar, "eliter" eller inte, kan leva ganska tryggt i sina respektive bubblor utan att bli ifrågasatta. Men lösningen på det är väl en livligare kulturdebatt som inkluderar fler kritiskt tänkande människor. Sådana växer ju inte på träd, utan fostras i gemenskaper. Gemenskaper där man gjort sin hemläxa ordentligt och därmed kan stå för reella alternativa synsätt.Magnusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-29628675652121730002009-09-24T16:25:02.976+02:002009-09-24T16:25:02.976+02:00Amen :) Gregorius den Store och Klemens av Alexand...Amen :) Gregorius den Store och Klemens av Alexandria talar väl ngnstans lite om samma ämne, om jag minns rätt.omorphiahttps://www.blogger.com/profile/03276532047183616146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-83295414488575711482009-09-24T16:21:55.456+02:002009-09-24T16:21:55.456+02:00hela pingsten & omorphia: Alexander Schmemann ...hela pingsten & omorphia: Alexander Schmemann är alltid tänkvärd, som när han skriver: "Simple bourgeois life is often despised by activists of all sort who quite often do not realize the depth of life itsel; who think that life is an accumulation of activities. God gives us His Life, not ideas, doctrines, rules. At home, when all is done, life itself begins." (The Journals of Alexander Schmemann, s 23)joelhhttps://www.blogger.com/profile/15947139839746778080noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-79056764242428888992009-09-24T15:57:07.402+02:002009-09-24T15:57:07.402+02:00I just fallet med ortodoxin tror jag dock det har ...I just fallet med ortodoxin tror jag dock det har mycket att göra med dels Tolstojs filosofiska åsikter om folket, samt den inom åtminstone rysk-ortodoxa kyrkan vanliga föreställning om den heliga enkelheten (se t.ex. den sista kejsarfamiljens förhållande till bönderna).<br /><br />helpingsten:<br /><br />är det ngt fel med ett svenssonliv? jag tycker tvärtom att ett sådant är väldigt vackert, och välsignat.omorphiahttps://www.blogger.com/profile/03276532047183616146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-36947203179163058592009-09-24T11:57:11.562+02:002009-09-24T11:57:11.562+02:00Jag och mina anabaptistiska kompisar har länga dis...Jag och mina anabaptistiska kompisar har länga diskuterat hur okristligt det är att leva som medelsvensson och hur vi bäst kan avsäga oss det medelsvenssonliga för att leva mer lik Jesus, som är motsatsen till medelsvensson, och så kommer Göran med det här! Jag tar mig för pannan...<br /><br />Ett exempel av våra antimedelsvensson-texter: http://helapingsten.wordpress.com/2009/06/03/bjorn-horst-vi-kristna-far-det-samhalle-vi-fortjanar/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-58745595682962185042009-09-24T09:40:47.707+02:002009-09-24T09:40:47.707+02:00bokmalin & omorphia: att det finns parallelle...bokmalin & omorphia: att det finns paralleller mellan Hägglunds retorik och så vitt skilda saker som Jefferson, Mao & debatten inom ortodoxi har nog att göra med att de alla går tillbaka på en 1800-tals romantisering av "folket". Det skulle vara intressant att fundera på om det finns ännu tidigare (pre-moderna) exempel på polariseringar mellan "vanligt folk" och "krånglig elit" eller om det är ett renodlat modernt/romantiskt fenomen. <br /><br />hapax: sant, och som flera påpekat: kd är ju knappast ett parti som i det konkreta stått för att "staten inte ska lägga sig i". snarare tvärtom (alkoholförsäljning, t.ex.)joelhhttps://www.blogger.com/profile/15947139839746778080noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-69361659338275642572009-09-24T00:24:20.835+02:002009-09-24T00:24:20.835+02:00Detta påminner mig om kampen, inom ortodoxa kyrkan...Detta påminner mig om kampen, inom ortodoxa kyrkan idag, mellan "intellektualister" - koncentrerade till Parisexarkatet och OCA - vilka gärna ser upp till Schmemann, Berdjajev, Florenskij, Arkimandrit Sofrony Sakharov, Solovjev och Bulgakov, samt..."de enkla", vilka gärna håller sig till patriarken i Moskva, eller serbiska kyrkan, och hellre lyfter fram arvet från kejsarfamiljen, de nya ryska martyrerna, och biskopen Johannes Maximovich.<br /><br />Inte samma sak visserligen, men en liten parallel.omorphiahttps://www.blogger.com/profile/03276532047183616146noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-4209007517520424492009-09-21T11:29:48.901+02:002009-09-21T11:29:48.901+02:00Tack för intressant analys! Fast hittills har väl ...Tack för intressant analys! Fast hittills har väl inte den nya kd-retoriken hängt ihop med nya ställningstaganden i sakpolitiska frågor? Hägglunds debattutspel om "verklighetens folk" kopplas ju inte till några konkreta politiska förslag.<br /><br />Jag tycker det verkar som att Kd-retoriken kring "eliten" och "de vanliga" är avsiktligt luddig. Mest är det Sd som använder den retoriken i Sverige, och Kd vill nog gärna överta Sd:s väljare utan att överta Sd:s politik. Därav luddigheten.<br /><br />Man kan också lägga märke till att Hägglunds debattartikel kombinerar axeln eliten-de vanliga med den i svensk politik dominerande axeln höger-vänster. Alla Hägglunds exempel på vilka som hör till "den radikala eliten" hör hemma till vänster. Så för mig verkar det som att höger-vänster-skalan fortfarande är primär, och att vanlighetsretoriken är sekundär.hapaxhttps://www.blogger.com/profile/00027320239182208245noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21989053.post-7549379134620369372009-09-21T09:28:01.236+02:002009-09-21T09:28:01.236+02:00Visst är det spännande! Men doftar det inte lite k...Visst är det spännande! Men doftar det inte lite kinesisk revolution också (Hägglund som hemlig maoist?) - de intellektuella skall forslas ut på landsbygden och lära av det enkla folket... Tror det hänvisats till "den enkle medborgaren" förr i den politiska historien, och det med de mest förskräckliga resultat... SvD skrev om det för en tid sedan.<br />Å andra sidan känner jag som deltidsarbetande mamma verkligen av den där vänster-eliten som vill lägga sig i och detaljreglera mitt privatliv. Man skall ju bl a "befrias" från sitt moderskap, precis som Sovjet befriade öststaterna, och som gift kvinna är jag ju per definition förtryckt. De beter sig som de värsta khmerer och tvingar ut en i arbete på fälten. Kolla bara utformningen av Historiska muséets utställning om Maria! Ebba Witt-Brattström skrev en bra och skarp recension av den i DN. / bokmalinAnonymousnoreply@blogger.com