Friday, March 03, 2006

deutchland uber alles

idag har jag jagat priser och sådant inför Tysklandsresan i sommar. vi har biljetter till Sverige-Paraguay den 15e, och sen vill jag va tillbaka i Linköping till den 16e på kvällen, då mycket bra artister är inbokade att spela på bjärka.

som benj antyder i sin (något kryptiska...) kommentar är det en självmotsägelse att vara populärtkulturellt intresserad och samtidigt klaga på ett förytligat samhälle. ja, bara att göra det på en blogg, egentligen! men. när jag säger "hallå! vi lägger enorm vikt vid saker som är betydelselösa! vi håller på att förlora vår själ!" då menar jag inte att man inte FÅR prata om saker som film, musik, såpor, skvaller, etc! jag menar bara att vi lägger FÖR STOR vikt vid oväsentligheter. att vi låter det få FÖR STORT utrymme av vår tid och våra tankar. det betyder inte att vi BARA ska ägna oss åt väsentligheter. då går vi under. och blir väldigt tråkiga människor, dessutom. ensidighet är aldrig bra. dessutom är det ju här vi lever, och det är med de människor och den kultur som omger oss som vi ska kommunicera. men ett lite vidare perspektiv tror jag är nyttigt. så att vi får en lite större känsla för vad som är verkligt viktigt. och så att vi kan ta ett steg bort från våra liv och sluta pilla i det som pedantiska regissörer för att det ska bli Perfekt och Fullkomligt enligt de absurda mått och ramar som gäller för Det Lyckade Livet.

1 Comments:

Blogger Benjamin Ekman said...

kommentaren var kryptisk, jag vet.. det blir bara att man gärna hittar på schyssta och långa sammansatta ord när man äntligen får skriva på svenska...
du vet att jag inte dissar popkultur, frågan om vad balansen är är dock viktig. jag tror, som du antydde i nere i brasilien, att det handlar om vad man tror om eskatologi. igår hörde jag ett tal om hur vi kristna försyndar oss mot evangeliet om vi inte ger bort alla våra tillhörigheter och lever med de fattiga. talet slutade med "if all christian's would give away their possesions and live with the poor we would no lomger have to pray 'Thy Kingdom come' for indeed it would already be here". Håller det? Kanske. Jag vill tro att Riket kan bli konkret här och nu. Men...
Mitt tal handlade om hur kyrkan behöver klosterväsendet. en av mina punkter var just att klostren förenar och går förbi våra dikotomier social justice vs. individuell fromhet. Klostern går emot denna världens imperier, mot kapitalismen i fattigdom etc. Men de är också väldigt opolitiska och inte inriktade på att vara "nyttiga" i världslig mening. En eremit är inte en politisk revolutionär, men han är ändå oumbärlig för kyrkan och världen.

10:23 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home