Thursday, March 16, 2006

idag åt jag fil framför datorn. dator och mat, det har alltid varit tidningen tidigare. är detta en ny fas i min mediakonsumtion? men att äta frukost, där är jag inte. alldeles för orolig för att slå ut teet. diskuterade fenomenet bloggar med en vän igår. jag är väl inte helt odelad. men så kommer man in på andra typer av text, typ vilka krönikörer man gillar. jag sa "jo, han är ju oerhört skicklig, men det känns hela tiden som han liksom håller ett avstånd mellan sig och texten. han är inte helt där, han är för distanserad." och det svaret hör ju ihop lite med vad det är jag gillar med bloggar: den som skriver är oftare mer personligt engagerad i sin text. och det behöver inte vara "professionellt". det behöver inte sälja. "alla" behöver inte förstå, det går att vara lite intern. språket kan vara kommunikativt snarare än korrekt. och när det blir bra blir det fantastiskt bra, fantastiskt mycket bättre. klart det finns mycket mindre bra också, och ibland är det långt mellan guldkornen. men jag kommer på mig själv att ständigt hänvisa till bloggar när jag pratar med folk. "jo, det var ju som hon skrev...." för ett år sen var morgontidningen denna referenspunkt. men å andra sidan har jag nyligen bytt från utmärkta svd till mindre läsvärda sydsvenskan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home