Tuesday, March 28, 2006

when I was younger so much younger than today

På träslöjden nån gång i högstadeiet fick vi möjlighet att mot slutet av terminen göra vad vi ville. Vi hade blivit klara med allt obligatoriskt, och en handfull lektioner återstod. Träslöjd är inte min starka sida, ohjälpligt oteknisk som jag är, därför kommer mitt val alltid att vara ett mysterium för mig: jag valde att göra ett halvcirkelformat nyckelskåp. Det är troligtvis det mest komplicerade jag byggt i hela mitt liv. Först snedhyvlade jag åtta träbitar så att kanterna fick en liten lutning. Därefter limmade jag ihop dem - en i taget med hjälp av flera tvingmans - tills jag hade min halvcirkel. Sen hyvlade jag ner de ännu något spetsiga kanterna så att min halvcirkel blev slät och fin. Sen sågade jag ut en lucka (med bågfil), satte fast tak, golv och bakre vägg. Tillkom naturligtvis en enorm mängd putsande och raspande. Jag vill minnas att de flesta av mina klasskompisar ägnade sig åt att göra smörknivar och att stå och prata. Och jag tyckte inte ens träslöjd var roligt! Jag förstår verkligen inte vad som drev mig.

Nästa termin gavs vi samma frihet i slutet av terminen. Då gjorde jag en flugsmällare. När jag gick upp till läraren för att få den betygsatt sa han så där snäsigt som bara en träslöjdslärare kan: "Såna där enkla konstruktioner kan jag inte hålla på att betygsätta!"

Det är lustigt, man är så random i den åldern.

9 Comments:

Blogger Lovisa said...

Det var väl inte random? Tvärtom, du lärde dig av erfarenhet att det inte lönar sig att mecka.

3:24 PM  
Blogger joelh said...

lovisa: att jag lärde mig något (vilket jag inte tror jag gjorde, jag gick nog mest i en dimma därifrån med nyckelskåpet under armen) hindrar inte att det var ett random beslut in the first place.

syslöjd ska vi inte ens börja tala om. det var konstant ångest! man svettas ju inte så mycket i den åldern, men om jag haft motsvarande stress idag skulle jag nog suttit och svettats floder genom lektionerna (makes sense?). av rädsla för att jag ska sy mig i fingret eller bara göra fel och behöva sprätta. det är märkligt att jag inte är mer skadad, att jag kan vara gift med en ständigt syende ludde.

2:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hey! Varför så random? Varför inte göra saker man tycker om? Efter att i 5 år ha tragglat mig igenom de obligatoriska sakerna

(Träslöjd: Kul gubbe, nyckelring, skärbräda, eldgaffel, nyckelskåp (!)samt lampfot. Syslöjd: gympa-påse, bältesväska samt lampskärm)

så såg jag det som en ynnest att få göra något som man kunde ha nytta av! Kanske hade jag en oerhört uppmuntrande lärare eller bara en brinnande längtan av att göra något som man kunde ha nytta av (och inte bara ge till mormor i julklapp) men en finfin elgitarr blev tillslut gjord. Nu står den dock i källaren och samlar damm, men känslan jag hade när jag byggde en egen gitarr väger gott och väl upp känslan av misslyckande över att den nu inte fungerar som den ska.

Nu ska man kanske inte heller hänga upp hela sitt liv på en träslöjdserfarenhet från högstadiet heller. Allt man gjorde i den åldern var inte så genomtänkt (var något det överhuvudtaget?)

10:46 AM  
Blogger joelh said...

jo, en elgitarr är ju coolt, det kan man ju tycka om. men ett nyckelskåp hör inte riktigt dit... Fast jag jag var stolt när jag var klar - och under arbetets gång var jag nog lite imponerad av det faktum att det faktiskt var möjligt för mig att ge mig på en sån konstruktion!

ang. din sista mening: jo, det är lite min "poäng" också: att man var rätt slumpmässig (och förvirrad?) generellt! (:

12:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

"Random i den åldern" Så var det ju... det blir alltid fel när man svarar på något som man inte har för ögonen... I den åldern var målmedvetenhet inte den vanligast förekommande dygden direkt, nej. Korrekt. Touché!

4:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

När andra gjorde namnskyltar i trä att hänga på dörren (de lite mer busiga skrev kanske "rökning förbjuden") brände jag in "Gud välsigne dig" på min skylt (gick tom med fram till slöjdläraren (som självklart i ett tidigare liv sågat av sig sin tumme och var elevernas skräck på skolan)och frågade hur man stavar till "välsigne")...

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt detta barndomsminne...

Jag har i alla fall förlåtit mina föräldrar.

6:33 PM  
Blogger joelh said...

filip: jag skrattar. med dig hoppas jag!

6:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jodå... nu skrattar jag åt det... tror jag. Men snacka om indoktrinering. Och nästa tanke är att jag var sju år när jag bestämde mig för att låta döpa mig. Och därmed kvalar jag in som vuxendöpt/troendedöpt och får vara med i en viss Pingstkyrka medan andra klassas om icke döpta/barndöpta och får inte vara med...

visst är det humor?

10:36 PM  
Blogger Lovisa said...

Skulle aldrig ha fallit mig in att sy ett bibelfodral i skolan. Jag är tjejen som stolt som en tupp tog på mig mitt nya guldkedjekors på morgonen(tredje klass)för att sedan försynt stoppa det innanför t-shirten när jag tog av mig jackan i kapprummet(apropå random?) Däremot såg jag upp till såna tjejer som jag träffade på läger och som hade fräcka bibelfodral i jeanstyg. Det var liksom extrakristet, så jag hade garanterat blivit impad av dig Lydia. Alltid något?!

1:11 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home