Thursday, April 13, 2006

if you can't win, don't fight

Nu har vi så sakertliga kommit i ordning, färre lådor står på golvet. det är annnorlunda att bo här, att komma hit från mitt i stan. i måndags kom jag hem vid halv sju på kvällen och mötte min hustru. vi tittade på varandra, vi tittade runt omkring oss [på alla packlådor som vi inte orkade packa upp] och vi sa: jaha, vad gör vi nu? vi är på landet, vi är i ingenstans, det är väldigt, väldigt tyst här. det analoga nätet är nedsläckt och vi har ingen box. inte ens steron är inkopplad. och det är mycket långt till närmsta café - speciellt om man inte har något bil. vi kommer att vänja oss. vi kommer kanske till och med att älska det. när vi beklagar oss för lokalbefolkningen får vi till svar att "det är nyttigt". med tystnad och 0 utbud och så. men den kvällen valde vi att inte kämpa. ett telefonsamtal till min bror och en kväll med seinfeld hos mina föräldrar.

7 Comments:

Blogger Gustaf said...

Detta är min senast tes. Mina teser håller sällan länge och är sällan avgörande men jag älskar att driva dem tills de dör. Min senaste tes är att livet på landet är en bluff. Om man är ute efter att leva mer holistiskt i alla fall. Min tes är att folk på landet tittar mer på TV, är mer beroende av bil, det är svårare att leva miljövänligt och ekologiskt och det är framförallt ensamt på ett sätt som föder individualism. I staden däremot är det möjligt att leva, men svårt, att leva holistiskt på ett helt annat sätt. Om du bor tex i Stockholm, och bor i stan kan du ha dina ungar på dagis i samma kvarter, du kan ett kvarter bort köpa grönsaker av sköna nysvenskar som ger dig dagens fräckis, du kan ofta gå till jobbet och du kan även umgås med dina vänner både ute och inne. Är du ensam är det bara att gå till en sportbar och låtsats att du står ut med det fåniga på skärmen och börja prata med vem som helt. Livet på landet har inga sådana möjligher. Framgår det att jag just nu bor på landet och längtar till Stan varje dag...

Välkommna till landet!

/ Gustaf

11:44 PM  
Blogger Filip said...

Gustaf bor i Gustavsberg...

Gustaf bor på landet...

Gustaf vill till Stan

Gustaf har ibland en väldigt skev verklighetsuppfattning...

Men jag älskar Gustaf ändå... och kanske just för ovan nämnda anledningar?


...bara en (jagvillinnerligtvaraen-)stockholmare pratar om Gustafsberg som landet och beskriver "stan" med stort S...

8:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

länge leve landet

jag vet bara att saligheten kommer att komma till oss alla när vi sitter i en lugn och stilla trädgård nånstans utanför borås
där kan vi leva i frid och harmoni... om herren dröjer och vi har hälsan

10:19 AM  
Blogger joelh said...

gustaf, det låter som att du beskriver en fransk amelie-från-montmartre-tillvaro snarare än en svensk storstad? "folket i kvarteret är vänner"; är det en slump att de du nämner som trevliga sociala vardagskontakter i staden är nysvenskarna?

filip: du måste väl ändå ge honom cred för inledningen: "Mina teser håller sällan länge och är sällan avgörande men jag älskar att driva dem tills de dör." den visar på en stor självinsikt! kanske framvuxen ur den svenska öknen - dvs. landsbygden!

snoppalarsson: johan, kan du inte hålla dig till ett alias? cristo var bra!

5:05 PM  
Blogger Gustaf said...

Filip, när du äntligen hugger ner mig känner jag hur mycket jag saknar dig i mitt liv. Så där mer dagligen.

Joelh, Det jag hade framför mig var faktiskt vår tid på St:månsgatan i Lund, men också södermalm. jag är också ganaka trött på den andliga romantiseringen av livet på landet. Läste häromdagen en de författare jag uppskattar. Men när han tog som exempel på hur man undviker att hamna i gnostisk ansdlighet genom att skaffa hästar! Fanns det inget annat att göra än att skratta och lägga ifrån mig boken. Jesus besökte ödemarken för att be, men han bodde aldrig där.
Leve livet i stan!

9:22 PM  
Blogger joelh said...

underbar exeges! (jag är inte ironisk, bra poäng!)
han e bra, men ibland lite extrem, den där malmen.

10:47 PM  
Blogger Gustaf said...

www.calvin.edu/~jks4/city
(vet inte hur man länkar i kommentaren)

11:09 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home