Friday, May 26, 2006

Quote of the day!

"Den personliga historien ter sig i minnets perspektiv nästan alltid som en övergång från organiska till mekaniska sammanhang, en process som vi gärnar historiserar och tillskriver samhällsutvecklingen. Idyllens ödeläggelse och livets tilltagande abstraktion är ett av de stora temata i den moderna litteraturen, ständigt bekräftat av minnet."

Ronny Ambjörnsson, i "Mitt förnamn är Ronny"

Jag minns att min samhällskunskapslärare på gymnasiet (ca 60 år) hävdade att hans generation var den sista som verkligen lärde sig att hantera verktyg som barn. Vi protesterade lamt och tänkte på alla de kojor vi byggt, men samtidigt: "verkligen hanter" – kunde vi säga det om vår snickarskicklighet? Och min generation? Kanske de sista tonåringar som blockerade familjens telefon. Idag sker ju (väl?) allt sånt via msn och mobil. Se där hur något som när det begav sig uppfattades som slackeraktigt och nästan smådekadent ("Vi umgicks med våra vänner") helt plötsligt framstår som helt idylliskt.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hej joel...så du har oxå en sida! kul!
men du, var håller lilla frun hus? och har hon fått ett paket från mig i veckan? har hon öht en mailadress? Stor kram från vero i peru

2:40 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home