Saturday, May 27, 2006

sannolikt ett stelt möte

Imorgon kommer jag - kanske - att träffa en person som jag aldrig träffat eller pratat med tidigare, men vars blogg jag läser ganska regelbundet. Ganska surrealistiskt. Underbart pretantiöse Sigge ställde en gång frågan om det gick att säga att man lärde känna en person genom att läsa dennes blogg. En person består ju av många vinklar och vrår, och det är ju en mycket begränsad del av dessa som kommer fram i en blogg. Så egentligen är ju svaret "nej".

Men samtidigt är det ju på samma sätt när man träffas lite snabbt på en fest eller liknande. Det kusliga med bloggar är ju att det är en skymt av insidan man får se - i vissa fall innan man har sett utsidan. Jag känner henne ju inte alls, men jag vet saker om henne som jag egentligen inte "borde" veta, så att säga. Det blir liksom i fel ordning, inifrån och ut istället för utifrån och in. Och när man ser en persons utsida, så behöver man inte fundera så mycket på att han/hon har ett tänkande inre som registrerar och analyserar det som händer, inklusive ens eget beteende. I alla fall brukar jag vara rätt bra på att tänka bort detta. Men när - om - jag nu möter den här personen, så kommer jag ju att veta att hon är väldigt perceptive och reflekterande. Även om hon kanske visar upp ett helt normalt och avspänt yttre, så vet jag att hjulen snurrar i hennes huvud. Och det är ju naturligtvis lite skrämmande.

Jag kan inte tänka mig annat än att det kommer vara lite ansträngt.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Haha, men det var det junte! Det var trevligt. Vad vet du då? Att jag är en massmördare? Jag är ju bara en vanlig.

7:56 PM  
Blogger joelh said...

trevligt indeed!
som sagt, det kan vara otäckt nog att veta att en person reflekterar..
(men tänk om det hade varit någon annan jag syftat på, då hade du gjort bort dig nu! jag bara: nej, jag läser typ aldrig din, det var inte alls det jag tänkte på. hehe. Men nu var det inte så, så du är inte bortgjord! (men om!))

10:17 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home