Sunday, September 21, 2008

Personlighet är allt. Tydligen.

För ganska många år sen - när jag var ung och radikal... - störde jag mig på att det amerikanska valet avgjordes så mycket av kandidaternas personlighet. Att väljarna röstar på den som de helst skulle ta en öl med eller köpa en bil av. (Utifrån den logiken är det inte så konstigt att den trevlige och ganska rolige George W Bush besegrade sina betydligt buttrare demokratiska konkurrenter).

Nu tänker jag inte så mycket på det. Jag har gillat läget, som man sa förr, och köper att spelet är så här. Istället roas jag ganska mycket av det pågående spelet mellan medier och kampanjer för att få kandidaten att framstå i ett visst ljus. Jag kan till och med konversera med närstående om hur konstigt det är att någon röstar på McCain, så trist och grå som han verkar - inte minst jämte den smärta och karismatiska Obama! Nu påverkar detta val inte mig så direkt, men ändå anar jag att jag i detta är en del av ett ganska obehagligt mönster...

För ibland kan man få för sig att det är för att USA är så "puckat" som den utvecklingen blivit så här. Men som Martin Gelin skriver tycks det tvärtom som att det är de rika och välutbildade i landet som röstar efter kandidatens personlighet:

"Andelen amerikaner som röstar baserat på kandidatens "personlighet" är 45 procent bland de med inkomst över 100 000 dollar,* men bara 28 procent bland de som har en inkomst under 50 000 dollar. Bland collegeutbildade är det 35 procent som tycker att personligheten är avgörande, bland icke-collegeutbildade bara 22 procent."

Det är väl helt enkelt så att den faktiska politiken inte blir så viktig för de som reder sig ganska bra själva. De kan istället kosta på sig att göra presidentvalet till en tävling i likeability. Det är som det brukar: "intelligentian" lever inte upp till sitt namn och är inte att lita på. Angelägna om att alltid vara "rätt" överkonsumerar man media och går därför lydigt i hennes ledband.

(* Av detta hoppas jag ingen drar slutsatsen att jag drar in över 100 000 per år. I wish...)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home