Wednesday, January 21, 2009

Swärd riposterar

Här kommenterar Stefan Swärd min analys av NOD-debatten, och jag svarar lite längre ner på sidan.

Snabbsummering: Swärd menar att han visst ser livet som en helhet (i Kristus), och att han just därför ju säger att han har svårt för att ha "olika hattar" på sig. Jag svarar att det inte är det som är problemet, utan att det är tendensen att skilja mellan "jag" och "roll(er)" som jag kritiserat. Vår identitet kan inte vara "bara Jesus" (även om det låter fromt), utan eftersom vi lever i en gemenskap hör vår identitet också ihop med vår roll i denna gemenskap. Det säger något om oss om vi är arm eller fot i Kristi kropp! (Hela tiden dock "i och med Kristus"!)

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ju yngre man är desto svårare ord svänger man sig med.

7:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Riposterar är ju ett så gammalt ord att man misstänker att det är hämtat ur dammiga brev från Emil G och andra av den årgången.

7:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ah... detta underbara anonyma internet där man fegt kan få vara kaxig bara man är anonym... Här ovan, liksom Nils i kommentarsfältet hos Stefan...

Härligt att få ta del av din penna joel...

pax

7:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

”Och det är ju just detta namn jag hoppas står skrivet i livets bok.”

Har samma hopp som du.

9:11 PM  
Blogger Samuel said...

http://www.pingst.se/viewNavMenu.do?menuID=38&oid=4748

känns som att du borde skriva nått om detta...

11:43 PM  
Blogger joelh said...

anon: svåra ord är väl inte något att klaga på numera när man läser på nätet. det är ju bara att googla! (vilket jag gjorde med ripostera för att se till att jag verkligen mindes det rätt). Men det blir ju en lysande ordvits!

Filip: blir alltid så glad över din uppmuntran! och grattis återigen till er lycka!!

samuel: TACK för länken! vilken vacker nyhet, fy vad kul!!!!

12:28 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home