Saturday, February 21, 2009

Teologhumor

Strax efter sin installation år 1958 företog påve Johannes XXIII en resa till Israel för att leta efter Jesu grav. De gjorde en fantastisk upptäckt, och morgonen efter fyndet ringde en konfunderad påven till sin vän, den tyske exegeten Rudolf Bultmann för att få råd.

- Rudi, Johannes här. Jag är i Israel och letar efter Jesu grav. Jag har två nyheter, en bra och en mindre bra. Den goda nyheten är att vi har hittat graven. Den dåliga är att... well, kroppen är kvar.

Det blir tyst i telefonluren en lång stund. Sen utbrister en förbluffad Bultmann.

- Så han fanns verkligen på riktigt!

(Om man, som jag, skrattar högt åt denna historia är det troligen ett tecken på att man är lite skadad och borde försöka komma ut lite oftare)

4 Comments:

Blogger Charlotte Thérèse said...

Ha ha...!

Är också helt klart skadad... :-)

Kommer just från en mässa med nuntien och en mycket bra teologisk föreläsning av en ärkebiskop från Birmingham om JH Newman som fyller år idag!

(Räknas det som att komma ut?)

Hur som helst - då passade det ju extra bra med lite teologhumor just ikväll... :-)

8:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

:D Har hört den här i en liknande variant. Fast där tror jag det var Paul Tillich som det rådgjordes med på den protestantiska sidan. Läste den i ett förord till någon bok... Kan det ha varit något av Hauerwas? Nåja.

9:43 PM  
Blogger joelh said...

CT: nja, tveksamt om det räknas ;)

Pär: Hauerwas var min källa - han berättade att det var en historia de gärna berättade på Yale när han gick där på 60-talet.

5:32 AM  
Blogger Andres said...

Underbar historia!! :) :) Tack Joel!!

/min måndag är räddad! :)

9:20 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home