Sunday, July 26, 2009

Om man ska läsa Lewi Pethrus?

Om en dryg månad - den 4:e september - är det 35 år sedan Lewi Pethrus insomnande, vilket uppmärksammas med ett heldagsseminarium på Bjärka-Säby med bland andra Ulf Ekman, Ivar Lundgren och Ulrik Josefsson som talare.

När jag häromdagen sorterade min bokhylla noterade jag att LP:s böcker upptar mer än ett hyllplan. Han var helt enkelt väldigt produktivt! Där till kommer litteraturen om honom... Som guide i djungeln kommer här en "topp 3" för den som vill hedra hans minne genom att läsa något av honom.

1. "Lewi Pethrus i närbild", Ivar Lundgren (143 s).
Lundgrens intervjubok med den åldrade ledaren är fantastiskt. Här möter man en reflekterande LP som talar och tänker till punkt, och en väldigt initierad reporter som inte väjer för de svåra och närgångna frågorna, typ "Du har tidigare sagt att du är lagd åt tvivel, kan du utveckla det?"

2. Lewi Pethrus memoarer. För den som har lite mer tid. Ett flerbandsverk, men troligen det bästa LP själv har skrivit. Han är en bra berättare och språket flyter bra. Dessutom återger han inte bara, utan tolkar och kommenterar det som sker och hjälper läsaren till mer generella lärdomaren.

3. "Människan, samhället och Gud", av Carl-Gustav Carlsson. Den, till dags dato, enda avhandlingen om LP. Carlssons avhandling är väldigt initerad och ger en bra inblick i LP:s tänkande kring dessa teman. Som historiker kan man beklaga att Carlsson väljer att studera LP:s teologi tematiskt som "en helhet", från ungdom till ålderdom, och inte söker en utveckling och förändringar.

Bubblare: PO Enquists "Lewis resa" tycker jag för min del är väldigt bra (även om jag hört dem som menar att han förstört enormt för Pethrus-forskningen genom att cementera vissa bilder av LP i det allmänna medvetandet). Boken bygger framför allt på Lundgrens intervjubok och memoarerna. Jag gillar PO som författare och tycker att hans porträtt av LP är psykologiskt väldigt insiktsfullt - däremot tycker jag inte han är lika på spiken i sin karakterisering av pingströrelsen.

Labels: ,

7 Comments:

Blogger Benjamin Ekman said...

jag vill minnas att det finns en fin edition av hans brev också...?

2:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

En bra bok jag rekomenderar men som jag tror du har är: Urkristna kraftkällor!

/Frida A

7:34 PM  
Blogger joelh said...

benj: :)
frida: jo, den har jag. den ingår ju i hans "samlade". men jag tycker att han är bättre - el iaf lättare att ta till sig idag - som berättare än förkunnare (därmed inte sagt att han är "dålig" när det gäller det senare, men ändå bättre på det förra.)

1:12 PM  
Anonymous Mattias Sennehed said...

Jag läste idag lek- i morgon tårar, förra sommaren, är inte hemma nu så jag kan inte kolla upp exakt när den skrevs, men tror 40 tal någon gång.

Ganska komiskt i en mening, en sak som Lewi varnar för är sexualiseringen av (och hela mediet) biofilmer. Han tar som exempel filmen "Lasse- Maja" som vi av en händelse hade i videohyllan när jag var liten. Då var det här med VHS lite nytt och man hade inte så många filmer så jag såg allt Lasse maja mer än en gång. Vid ett tillfälle ser man bakifrån, en kvinna springa ner naken i vattnen, känns ganska light i tider då Bruno just har haft premiär. Sen är det ju en man som klär ut sig till kvinna också vilket ju inte kan vara sunt.

Som jag kommer ihåg är det det óch underhållningsmentaliteten i församlngarna som han ser och varnar för.

Tycka vad man vill om att tiden utvecklats, men jag måste ge mannen rätt. Film och populörkulturen har ju absolut färdats i den riktning han varnade för och att kyrkan kämpar med en underhållningskultur är lika uppenbart.

Joel, vilka datum är det på bjärka och i vilket sammanhang?

2:33 PM  
Blogger joelh said...

mattias: det är den 4 september, vill minnas att det börjar 10 och håller på till 15. "Idag lek, imorgon tårar" har jag bara tittat lite i. han har helt klart vissa poänger, men är ju samtidigt rätt sträng i den.

6:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Senaste dygnet under stor behållning läst Lewis brev och tar tillfället tacka för en god läsupplevelse.
Är man född o uppfostrad bland p-vänner så finns intresset kvar långt efter att tron gått i graven.

Uno Forsare (74)

8:49 PM  
Blogger joelh said...

Uno: tack för uppmuntran. roligt att du fann boken givande! den var enormt stimulerande att arbeta med!

3:02 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home