Wednesday, December 02, 2009

Kyrkohistorien på youtube #3: Dag Hammarskjöld



I årsskiftet 1952/53 upplever den svenske diplomaten och politikern Dag Hammarskjöld ett andligt genombrott efter många års inre kamp. Molnen drar undan, och bara några månader öppnas en oväntad väg då han tillfrågas om att tillträda posten som FN:s generalsekreterare. Därmed hamnar en kristen mystiker mitt i den politiska snålblåsten under kalla krigets kyligaste dagar. I klippet ovan kritiseras han av den sovjetiske ledaren Nikita Krustjev, som också kräver hans avgång. Hammarskjöd replikerar: "It is very easy to resign, it is not so easy to stay on", och vägrar att böja sig för stormaktens krav. (Hammarskjölds tal inleds 3:40 in i klippet)

I ett tre minuter kort inslag i amerikansk radio redogör Hammarskjöld för hur hans tro informerar hans ledarskap och politiska hållning; ljudfil och text finns här. (Tack JanB för det tipset!)

Labels:

10 Comments:

Anonymous Peter Lewin (Emanuels kompis) said...

Måste säga att det är intressant att Pelle Hörnmark idag i sitt avslutningstal på predikantveckan först spelade upp talet från Martin Luther King och senare i sin predikan referade till Dag Hammarskjöld och det klipp som du också har lagt ut.

Följer han din blogg och blev så inspirerad att han byggde mycket av sin undervisning på det eller har du tipsat honom?

9:33 PM  
Blogger joelh said...

haha, det visste jag inte! antingen leder Anden oss åt samma håll - eller så har jag en trogen läsare i Pelle! :)

2:13 PM  
Blogger Samuel said...

tänk att Dag skulle dö på grund av en stolt kapten Hallonqvist.

3:15 PM  
Blogger joelh said...

samuel: det där får du gärna utveckla lite...

4:16 PM  
Blogger JanB said...

Joel: Tack för tacket! Gillar din kalender, som jag tänker följa.
Kan du med dina amerikanska kontakter hjälpa mej hitta Berhard Erling's "A Reader's Guide to DH's 'Waymarks'"? En fantastisk bok, egen översättning, numrering av vägmärkena, kommentarer.
Jan i Varberg

10:55 PM  
Blogger Samuel said...

Skjutsade en gammal Transair pilot(bolaget som körde Dc 3:an som Dag kraschade i). Han berättade hur han själv några dagar efter olyckan landat på samma flygplats. Han berättade att alldeles i början av landningsbanan var det stora termitstackar. Han sa att Hallonqvist hade som princip att landa planet så tidigt på landningsbanan som möjligt, spelade ingen roll hur lång landningsbanan var. Eftersom dom flög i mörkret såg han inte termitstackarna. På så sätt dog Dag på grund av en annan mans stolthet.

9:38 PM  
Blogger JanB said...

Samuel: men kraschen skedde väl i bushen, 10 km från (flygplatsen i) Ndola?!
JanB

9:52 PM  
Blogger Samuel said...

Som jag förstår det så slog planet ner ungefär en mil efter landningsbanan. Men att skadorna uppkom vid inflygningen. Haverikommissionen trodde att kaptenen flög för lågt på grund av något fel på instrumenten. Men det är ju troligt att han flög för lågt på grund av sin vana att alltid landa i början av banan. Jag hittar då ingen fakta som motsäger detta.

3:33 PM  
Blogger joelh said...

intressant diskussion. hittar också konspirationsteorier om ett hål i DH:s panna som skulle tyda på att han överlevt kraschen men blivit mördade efteråt..

JanB: kollade runt lite på amazon, men hittade den inte. ska hålla ögonen öppna!

1:47 PM  
Blogger JanB said...

Samuel: Mats Svegfors berör frågan då han disk olika hypoteser i sin bok: "Sannolikheten för att det faktiskt handlade om något slag av felbedömning från pilotens sida blir betydande."(s 303) Så jag säger inte emot! (men ämnar läsa på mer)
Joel: Boken troligen utgiven privat. Förf pensionerad teolog (vid Gustavus Adolphus College). Men han svarar inte på brev!

2:33 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home