Monday, January 30, 2012

Det moderna självförverkligandet – och alternativet

Ett stycke som kan kräva två eller tre genomläsningar, men som är värt det:

"[T]he formation of consumerism as we know it today depended on a widely embraced Romantic and post-Romantic conception of the individual – not an embodied soul called by God to flourish in a family within a community through the exercise of the virtues, but an emotive 'self' that constructs itself as it pleases in the self-chosen relationship it makes and breaks, by excercising its rights to do so through the desire for acquisition of material things and their contribution to its self-construction of identity."

Brad S. Gregory, "The Unintended Reformation", s 292.

19 Comments:

Blogger gbajohansson@gmail.com said...

Jag håller inte med författaren i kopplingen konsumism/individualism. Och därmed ej heller kopplingen samhälle/familj/identitet.

Jesus kallade lärjungarna individuellt. De följde honom en och en. Rådet till den rike ynglingen var till honom - individuellt. Han botade någon gång en blind på ett sätt en annan gång på ett annat sätt. Hela tiden individuellt. INTE en enda gång botade han en grupp av människor. Inte en enda gång undervisade han om familj och samhälle.

Tvärtom blev de kallade ut ur sina sammanhang in i oerhört radikala livsomständigheter. Utan ATP eller försäkringar kallades de ut att tjäna Honom som de trodde på. De gick i tro.

Detta som författaren tar upp är ett samhällsfenomen ytterst välkänt om hur individualiseringen i samhället påverkat oss till en större valfrihet där vi också kan välja och frånsäga oss (nödvändig) fostran och bara ta emot de bitar vi vill och därmed forma egna "Gudsbilder". Detta är liksom en konsumism. Man äter lite av bordet där och lite av bordet där och en hel del kan man konsumera via ny teknik. Ja, det är en slags konsumism.

Men om Gud får gripa tag i all denna längtan som finns i individuellt sökande så finns det ändå i summan av dessa ett helt samhälle som behöver vända sig till Jesus.

2:37 PM  
Anonymous essay uk said...

I did’t know that.

2:13 AM  
Anonymous custom research paper said...

Written simply and tastefully. It’s pleasant to read. Thank u.

2:14 AM  
Anonymous paramount essay said...

Lol. It's all very cool

2:14 AM  
Anonymous term paper writing said...

Great post, I enjoyed ready reading it, Keep posting good stuff like this.

2:15 AM  
Anonymous dissertation writing help said...

great) liked everything very much) keep it up and dont stop)

2:15 AM  
Anonymous custom essay said...

Interesting post. Thanks.

2:16 AM  
Anonymous Shop Beats By Dre Sale said...

Each & every tips of your post are awesome. Thanks a lot for sharing. http://www.shopbeatsbydresale.co.uk/

5:52 PM  
Anonymous ps3 jailbreak said...

An impressive share! I have just forwarded this onto a colleague who was doing a little research on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him... lol. So let me reword this.... Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to discuss this matter here on your site.

2:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

I love to read and see every nice posts during my free time and this is one the best blog I've browsed so far. You just made my day!

Please visit:
Billing For Physicians

7:48 AM  
Anonymous smart number provider said...

Thanks for sharing. Man äter lite av bordet där och lite av bordet där och en hel del kan man konsumera via ny teknik. Ja, det är en slags konsumism.Men om Gud får gripa tag i all denna längtan som finns i individuellt sökande så finns det ändå i summan av dessa ett helt samhälle som behöver vända sig till Jesus.

4:50 AM  
Blogger Ermin Rajic said...

This comment has been removed by the author.

6:24 PM  
Anonymous friv 3 said...

What you wrote I can understand and be realistic reflection. The ideas and insights are dependent or dictate.

5:32 AM  
Anonymous monster high games said...

Thank you for another wonferdul article. Where else could anyone get that kind of information in such an ideal way of writing? I have a presentation next week, and I am on the look for such information.
cool math games| coolmathgames| cool math| math games| cool math a-z| coolmath games
b cubed| b-cubed| barbie games| friv 4 school| friv4school

9:53 AM  
Blogger Unknown said...

Thanks for this post. I like it. Keep writing and sharing with us interesting information. But, when you have some problems with writing or just don`t have time for it here essays-shark.net you can ask for qualified help

2:31 PM  
Blogger Unknown said...

It is evident that if an author wants his or her readers be interested in his/her writing, such one has to write only unique and gripping material. If someone has any problems with academic writing this high-quality essay writing source will be very helpful.

1:17 PM  
Blogger Drag Racer V3 said...

This is so great. Many thanks! www.whatsappbaixargratis.com.br

6:09 AM  
Blogger TEST said...

This comment has been removed by the author.

11:19 AM  
Blogger Allison Howarts said...

Jag är Allison Howarts Efter att ha varit i relation till Anderson i flera år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, bad jag Han med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: ogagakunta@gmail.com du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall eller vad är han på +2348069032895
1) Förälskelse Spells (2) Förlorade Love Spells (3) Skilsmässa Spells (4) Marriage Spells (5) Bindande Stava. (6) Breakup Spells
7) Förbanna en förälskelse (8) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning (9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
ogagakunta@gmail.com

8:08 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home