Jesus vs Religion?
Ett klipp om "Jesus vs. religion" sprider sig nu med vinterkräksjukans hastighet i de sociala medierna. (En aning ironiskt, eftersom poeten Jeff Bethke bland annat hånar "religiösa" som låter sin tro synas på facebook.)
Man måste förstå varifrån Bethke kommer. Bakgrunden är en evangelikal konservativ amerikansk kristendom som röstar republikanskt, har en utförlig syndakatalog och är väldigt måna om skenet. Detta står Bethke upp i halsen. Det är mot detta udden är riktad, och på något plan kan man naturligtvis sympatisera med det.
Bethke beskriver "religion" som fokus och förtröstan på människoverk och yta. Utsidan är blank och fin, men insidan rutten. För den som kan sin Bibel är det en retorik som känns igen.
Begreppet "religion", som vi använder det, är egentligen ganska nytt och kan ses som ett modernt redskap att klassa "religion" som något Helt Annat än andra mänskliga aktiviteter, som politik, filosofi, ideologi, etc. Det är alltså ingen självbeteckning att stå efter, egentligen. Flera 1900-talsteologer har gjort en liknande motsättning mellan "religion" och den kristna tron. Karl Barth talade om religionen som människans sätt att försöka nå Gud, och menade att Guds uppenbarelse i Kristus innebar att Gud i stället kom till människan, vilket Bethke tycks ha plockat upp.
Problemet med Bethke är att han skapar en rad motsättningar som är väldigt tveksamma. Den grundläggande är motsättningen är den mellan nåd och gärningar. Utifrån denna ställs sedan institution mot frihet, beteende mot innerlighet och lag mot nåd.
Bethke vill vända sig mot allt som andas "krav" och "måsten" och i stället predika nåd; "Let go, let God", liksom. Men egentligen förnekar han allt konkret, allt som har kropp. Därför blir det ett exempel på när en extrem luthersk nådesförkunnelse slår över i gnosticism, dvs. förnekelse av kroppen. Motsatserna i universum hos Bethke är inte Gud och synden, utan Gud och det konkreta.
Det enda verkliga för Bethke är det inre, hjärtat. Tydligast blir det kanske i hans reaktion mot "behavior modification". Helgelseprocessen kan för Bethke inte vara en rörelse från kropp till själ, utan den måste alltid börja i själen. Det vill säga: liturgin, goda vanor, kristna praktiker betyder inget. Det är bara "laggärningar", utanpåverk, inlärda beteenden. Det enda som betyder något är "hjärtat".
Många har delat, gillat och verkligen uppskattat Bethkes förkunnande poem. Och i den sida av den som är en påminnelse om Guds oförtjänta kärlek till människan kan den vara värd att ta till sig. Men den motsats han gör mellan det konkreta och det andliga är verkligen problematiskt. Inte minst för att det utelämnar människan till sig själv. Hon blir ensam, utan konkret vägledning, och ska bara följa sitt Gud i våra "hjärtan". Men vi är kroppsliga varelser, och därför är vi beroende av konkreta ting. Goda gemenskaper, uppbyggliga vanor, och så vidare.
Allting kan missbrukas, men det är skäl att kasta ut dem. Det är inte fel att be aftonbön, bordsbön eller morgonbön. Det är en vana som knådar den kristna tron in i våra liv. Det är inte fel att regelbundet ge tionde, att gå till gudstjänst varje söndag eller att göra en insats på ett natthärbärge en gång i månaden. Det är så jag låter frälsningen uppfylla mitt liv.
(Här finns en annan, syrligare kommentar till Bethkes dikt)
Man måste förstå varifrån Bethke kommer. Bakgrunden är en evangelikal konservativ amerikansk kristendom som röstar republikanskt, har en utförlig syndakatalog och är väldigt måna om skenet. Detta står Bethke upp i halsen. Det är mot detta udden är riktad, och på något plan kan man naturligtvis sympatisera med det.
Bethke beskriver "religion" som fokus och förtröstan på människoverk och yta. Utsidan är blank och fin, men insidan rutten. För den som kan sin Bibel är det en retorik som känns igen.
Begreppet "religion", som vi använder det, är egentligen ganska nytt och kan ses som ett modernt redskap att klassa "religion" som något Helt Annat än andra mänskliga aktiviteter, som politik, filosofi, ideologi, etc. Det är alltså ingen självbeteckning att stå efter, egentligen. Flera 1900-talsteologer har gjort en liknande motsättning mellan "religion" och den kristna tron. Karl Barth talade om religionen som människans sätt att försöka nå Gud, och menade att Guds uppenbarelse i Kristus innebar att Gud i stället kom till människan, vilket Bethke tycks ha plockat upp.
Problemet med Bethke är att han skapar en rad motsättningar som är väldigt tveksamma. Den grundläggande är motsättningen är den mellan nåd och gärningar. Utifrån denna ställs sedan institution mot frihet, beteende mot innerlighet och lag mot nåd.
Bethke vill vända sig mot allt som andas "krav" och "måsten" och i stället predika nåd; "Let go, let God", liksom. Men egentligen förnekar han allt konkret, allt som har kropp. Därför blir det ett exempel på när en extrem luthersk nådesförkunnelse slår över i gnosticism, dvs. förnekelse av kroppen. Motsatserna i universum hos Bethke är inte Gud och synden, utan Gud och det konkreta.
Det enda verkliga för Bethke är det inre, hjärtat. Tydligast blir det kanske i hans reaktion mot "behavior modification". Helgelseprocessen kan för Bethke inte vara en rörelse från kropp till själ, utan den måste alltid börja i själen. Det vill säga: liturgin, goda vanor, kristna praktiker betyder inget. Det är bara "laggärningar", utanpåverk, inlärda beteenden. Det enda som betyder något är "hjärtat".
Många har delat, gillat och verkligen uppskattat Bethkes förkunnande poem. Och i den sida av den som är en påminnelse om Guds oförtjänta kärlek till människan kan den vara värd att ta till sig. Men den motsats han gör mellan det konkreta och det andliga är verkligen problematiskt. Inte minst för att det utelämnar människan till sig själv. Hon blir ensam, utan konkret vägledning, och ska bara följa sitt Gud i våra "hjärtan". Men vi är kroppsliga varelser, och därför är vi beroende av konkreta ting. Goda gemenskaper, uppbyggliga vanor, och så vidare.
Allting kan missbrukas, men det är skäl att kasta ut dem. Det är inte fel att be aftonbön, bordsbön eller morgonbön. Det är en vana som knådar den kristna tron in i våra liv. Det är inte fel att regelbundet ge tionde, att gå till gudstjänst varje söndag eller att göra en insats på ett natthärbärge en gång i månaden. Det är så jag låter frälsningen uppfylla mitt liv.
(Här finns en annan, syrligare kommentar till Bethkes dikt)
36 Comments:
Prima skinka. Bra
Han kritiserar religiösa som b a r a låter sin tro synas få facebook.
Tackar. Kan hålla med om ditt resonemang. Mycket av det han säger är en naturlig reaktion och rätt. Jag tror inte han menar illa. Men jag tror att denna sortens predikan kan vara lockande för en växande generation kristna som vill bryta med det gamla och "omoderna".
Jag kan hålla med dig om att hans ’lösning’ är lite luddig och besynnerlig. Men ett av problemen han lyfter har jag grubblat på. Det gäller det här med att rösta republikanskt för att det skulle vara mer kristet och att man inte verkar tro att vi kan göra något åt världens problem (förutom att be) som han talar om i början. Den kristna högerns politik verkar ofta fastna i abortfrågan, homosexuellas rättigheter etc. och det är konstigt att de inte verkar tro att man kan göra mer med politik. Det kan vara så att de tror att så länge vi har en god man på presidentposten så kommer Gud lösa resten. Själv tror jag inte det är dåligt att ha Gud på sin sida men jag tror inte det räcker att en ledare är snäll och kristen, han måste också ha smarta idéer om hur man ska utveckla samhället. Vi bör se att världen påverkas av de beslut som människor tar. I USA jobbar kyrkorna med att ge allmosor till folk utan sjukförsäkring och det finns sjukstugor där folk kan få vård gratis. I Sverige har vi fri sjukvård. Båda kan ses som gåvor från Gud men jag tror att den senare (som torde vara effektivare och mer rättvis) inte riktigt har fått fäste i det republikanska lägret. Nu är jag inte säker på att det skulle funka i Bthkes fall heller då han inte verkar se samma sida av problemet som jag. Jag undrar därför varför kristna har så svårt för politik?
lorents: jo, jag vet. men jag tycker fortfarande att där fanns en ironi värd att påpeka.
jonasB: håller med. det finns en ton i den som är befriande. samtidigt är det, som någon annan påpekat, just i de evangelikala sammanhang han själv vill ta avstånd från som man oftast hör det sägas: "Släpp taget, sluta kämpa, lite på Gud." Den biten är ett ganska klassiskt frikyrkligt "altar call" (inbjudan). Men risken är att det bara blir en "skön stund" på ett möte, och ingen verklig förändring. För det behövs, tror jag, praktiker. Det Bethke kallar "religion".
Anonymous: jag tror kanske inte kristna överlag är dåliga på politik. Det amerikanska läget måste ses utifrån dess särskilda läge och historiska utveckling. Där finns en rad faktorer som påverkat, inte minst brytningen "social gospel" & "bibeltrohet" i början av 1900-talet. Men annars, har du läst Stanley Hauerwas någonting? "The church doesn't have a politics, the church is a politics", säger han bl.a. Det kan man reflektera över (se även t.ex. boken "The Politics of Jesus" av John Howard Yoder för liknande perspektiv)
Ja, bra rutet! :)
Håller med så fullständigt. Dessa diken. Jag är själv så jättetrött på att höra..."om nödvändigt använd ord" - alltså de som vill frälsa världen med gärningar, godhet, kärlek och nåd som de inte ska tala om. För den som berättar förhäver sig ju nästan.
Och då kan man ju tänka på att med den metoden blev väl ingen kristen eftersom det är "ordet om tron som vi förkunnar" som är det frälsande. Och dessutom är det ju så att fler "goda" än bekännande kristna finns på denna jord. För att människor ska komma till tro måste de få höra ordet predikas, även med ord.
Och det här klippet som många gillar. Gissar att det är klippet, "Jag älskar Jesus men hatar religion". Jakob sa ju "visa mig din tro utan gärningar...". Släpper vi handlingarna är vi ju inne i en humanistisk, new-age relativism som utplånar ordets innebörd. När ordet uttalades "blev" det också en handling. Något skapande finns i ordet som förutsätter att handlingen, skapandet tar plats utanför människans inre värld.
För ett antal år sedan tänkte jag liknande tankar..."alla är lika kristna, bara Gud känner våra hjärtan, Guds församling är universell", men orsaken till att jag tänkte så var att jag ville dölja det faktum att jag inte ville lyssna och lyda Gud.
Thanks for the interesting interview
very interesting. as always))
never thought about it.
Thanks for sharing such an interesting information.
I think this is really a very nice post. Thanks for the great content!
Thanks for posting this useful info. It really helped me
Your site is good Actually, i have seen your post and That was very informative and very entertaining for me.
Thanks for posting Really Such Things.
See More New Year Quotes
newyearquoteswishes.com
go here
homepage
click here
Thanks for sharing this admin.
Intresting One.
I think that everyone makes her/his choice by her/himself and it can change during our life. So this discussion is useless.
Professional Writers
It's very hard to be agood writer. That's why if academic writing is not your pet subject, ask for professional help and feel more confident at university.
high-quality essay writing source
couples halloween costume ideas
couples halloween costumes
Your site is truly intriguing and motivation to numerous. I'll looking forward for a greater amount of your posts. Keep it up!
wheely 8 games
mopeio online
myfrog.io games
narwhaleio games
game papalouie
zoxy games
friv 10
friv - games
friv100play
Happy New Year 2017
HappyNewYearimagescards.net
Happy New Year Wallpapers
Happy New Year Images
Happy New Year Greetings
Happy New Year HD Wallpapers
Happy New Year HD Cards
Happy New Year Pictures HD
Happy New Year Wishes
Happy New Year GIF Images
Merry Christmas Greetings Free Download
Merry Christmas Greetings Wishes
Merry Christmas Greetings Message
Merry Christmas Quotes
Merry Christmas Wishes For Boss
Thanks for the job post. For more of such kind of jobs, you can refer to the link below.
friv 100 |
zoxy 3 online |
Friv |
agar.io online|
Thanks for the job post. For more of such kind of jobs, you can refer to the link below.
zoxy 3 | agar.io games |
friv games|
zoxy
I liked it so much and very interesting, too! Thanks for sharing the experience.
Wonderful post, really great tips and advice.
friv.org
zoxy games
valentine week 2017
teddy day images
happy hug day image
chocolate day sms
valentine day 2017
kissing day images
Best Outfits For Young ladies, Womens and Girls
We Have Some For You In Your Budget For more…
Plz visit:- Kaftan
Indien är ett land av färgglada festivaler. Alla festivalerna i Indien är enligt den indiska hinduiska kalendern. En av dem har antingen religiös betydelse eller de betyder olika indiska relationer. För mer ..
Plz besök: - Raksha Bandhan Images
Janmashtami is one of the India's most popular festival celebrated across the country with great zest and zeal,to commemorate the birth of Lord Krishna. .for more..
Plz visit:- Janmashtami
Shri Krishna Janmashtami is the Hindu festival celebrated every year on Krishna paksh ashtami of Bhadrapada month according to the Hindu calendar. for more...
Plz visit:- Janmashtami 2017
Thanks for the great content! scorehero.net
Online Make Money
Make Money Online
How to Make Money Online
Online Markting
Email marketing
Seo for wordpress
Seo for blogger
Blogging seo
Blogging pursuit
How to get Backlinks
How to make Backlinks
Affiliate Marketing
How to do affiliate Marketing
I understand what you bring it very meaningful and useful, thanks.
run3unblockedgame.com
I am looking for my memories through the stories, the narrative of people. I feel it is difficult but I will try.
povaup
When you're tired, you want to relax after a stressful working hours, you need to have time to take care of the kids active.
Please visit our website and play exciting flash games.
Thanks you for sharing!
Moto X3M
Kizi 4 games
I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article.I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article.
potaca
Poème saint Valentin
valentine messages for GF
Valentine message for husband
Image Saint Valentin
Image saint Valentin
Jag är Allison Howarts Efter att ha varit i relation till Anderson i flera år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, bad jag Han med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: ogagakunta@gmail.com du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall eller vad är han på +2348069032895
1) Förälskelse Spells (2) Förlorade Love Spells (3) Skilsmässa Spells (4) Marriage Spells (5) Bindande Stava. (6) Breakup Spells
7) Förbanna en förälskelse (8) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning (9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
ogagakunta@gmail.com
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home